Annan blogi

Déjà vu on voimakas kokemus siitä, että tämä juttu on tapahtunut ennenkin.

Kauppa käy kun käy kauppaa! Hups! Näistäkn ihanista kohteista kaksi tuli myydyksi ennen kuin painomuste ehti kuivua!

Keväällä 2020 jouduimme päivittämään asuntokaupan käytäntöjä, kun korona saavutti Suomenkin. Pikkuhiljaa kevään ja kesän 2021 aikana aloimme jälleen järjestää yleisesittelyjä, toki maskit ja käsidesi ovat olleet koko pandemian ajan näytöillä ”uusi normaali”.

Omikron variantista uutisointi on herättänyt meissä tunteen, että tämä on tapahtunut ennenkin. Tulee mieleen kevät 2020. Asuntokaupan käyrät noudattavat koronatilanteen käyriä. Kun tartuntamäärät kasvavat, kasvaa asiakkaiden varovaisuus. Uuden variantin ja kohonneiden tartuntamäärien yhtälö on sellainen, että väistämättä kaupankäynti joulua kohti hiljenee.

Yrityksessämme noudatetaan viranomaismääräyksiä tarkasti ja uudet suojelutoimet vaikuttavat kaikkeen toimintaamme. Toivomme myyjiltä ja ostajilta ymmärrystä oman asuntokauppansa toteuttamisessa. Välittäjämme ja assistenttimme ovat tavoitettavissa sähköpostitse ja puhelimitse.

Teemme kaikkemme, että kaupat saadaan järjestettyä jouhevasti myös poikkeusolosuhteissa. Olemme hyvin varustautuneita sähköisillä työkaluilla ja voimme toteuttaa suuren osan asunnonvaihtoprosessista etätyökaluilla. Jälleen joudumme vähentämään yleisnäyttöjä välttääksemme koronaviruksen leviämistä.

Käytännössä ostajan on kuitenkin syytä tutustua kaupan kohteeseen paikan päällä ennen ostotarjouksen tekemistä, tämän järjestämme pääosin yksityisnäyttöjä järjestämällä. Yksityisesittelyt toteutetaan viranomaisten määräyksiä ja varovaisuutta noudattaen. Käsihygieniaan kiinnitämme erityistä huomiota.

Kiitollisena ja kärsivällisinä ovat asiakkaamme ottaneet vastaan suosituksemme.

Pyydämme edelleen huomioimaan seuraavat asiat asuntoesittelyyn tullessa:

• Ethän tule asuntoesittelyyn sairaana.
• Huolehdithan käsihygieniastasi. Jos käsienpesu vedellä ja nestesaippualla ei ole mahdollista, käytäthän alkoholipitoista käsihuuhdetta.
• Jos yskittää, yskithän nenäliinaan tai hihaasi. Älä yski kämmeneesi.
• Suu-nenäsuojuksen käyttö ei ole tarpeellista.

Ostotarjousten ja kauppakirjojen ehdoissa on nyt syytä varautua siihen mahdollisuuteen, että kaupantekotilaisuutta joudutaan siirtämään, tai että myyjä ei pystykään luovuttamaan asunnon hallintaa sovitusti johtuen esim. viranomaisen määräämästä karanteenista. Näihin varaudumme asianmukaisin klausuulein ostotarjousta tehdessä ja kauppakirjaa valmistellessa.

Sanooko kahdeksas välittäjä toden?

Hauska työpäivä oli eilinenkin, lauantai.

Sovimme asiakkaan kanssa asunnon myynnistä. Yksissä tuumin mietimme millä hinnalla juuri nyt on fiksua laittaa asunto markkinoille. Kysymyksessä on peräti neljäs toimeksianto tältä samaiselta perheeltä. Tuumin, että kai tulee välillä tehtyä asioita oikeinkin, kun asiakkaat kerta toisensa jälkeen palaavat nauttimaan yksilöllisestä palvelustamme.

On NIIN ihanaa tavatakin tuttuja asiakkaita ja näiden tuttujen asiakkaiden suosittelemia uusia asiakkaita, juoda vaikkapa kuppi kahvia, vaihtaa kuulumisia ja yhdessä pohtia kuinka kussakin markkinatilanteessa on parasta toimia. Ja sitten on niitä, ei ehkä aina niin mieluisia tapaamisia, joissa olemme 7. tai 8. välittäjä.

Eilenkin tuli yhteydenotto asiakkaalta, joka kertoi etsivänsä sopivaa toimijaa asuntonsa myyntiin. Asiakas kertoi, että on jo sopinut tapaavansa 7 välittäjää ja ehdotti, josko me haluaisimme olla KAHDEKSAS . Kysyin, miksi hän haluaa tavata näin monta toimijaa, asiakas vastasi, että haluaa vertailla…Toivotin onnea myyntiin. Vielä sanoin, että eiköhän tuosta joukosta sopiva löydy ja jos sattuisi niin, että ei kukaan kelpaa, voimme tulla kertomaan kuinka me ”homman hoidamme”.

Olemme tehneet mielenkiintoisen havainnon. Jos asiakas vertaa 2-3 välittäjää, olemme usein ihan varteenotettava vaihtoehto ja usein tulemme valituksikin. Henkilökohtainen, yksilöllinen palvelu ja aluetuntemus ovat asioita, joista meidät tunnetaan ja jolla erotumme. Kun asiakas ilmoittaa tapaavansa 6-8 välittäjää, ei sopimusta kanssamme juuri koskaan synny. Isosta joukosta löytyy aina toimija, jolla on halvin palkkio ja suurimmat lupaukset.

Kun itse myin kesämökkiä ja äitini asuntoa, tapasin kummallakin kerralla kaksi välittäjää. Valitsin toimijan kummallakin kerroille samoilla kriteereillä. Olin toki tehnyt kotiläksyni ja tutkaillut kuka välittäjistä tietyllä alueella toimii. Muistin x-anoppini neuvon: ”Niin mies kuokkii, kuin talo ruokkii”, en siis ollut hakemassa alueen halvinta välittäjää. Oli terveellistä olla asiakkaan roolissa ja uskon, että en ollut ”customer from hell”. Tässä kysymykseni ja omat kriteerini ONNISTUNEISIIN välittäjävalintoihini.

1) MITÄ MINULLE JÄÄ KAUPASTA KÄTEEN PALKKIOSI JÄLKEEN?
2) kuinka paljon olet myynyt kohteita tältä alueelta eli mikä on aluetuntemuksesi?
3) kuinka hyvin ovat hinta-arviosi pitäneet yhtä toteutuneiden hintojen kanssa?
4) onko sinulla nyt aikaa ja energiaa paneutua juuri minun asuntoni/kesämökkini myyntiin?
5) millainen on ”työkalupakkisi” ? Kuvaaja, stailaaja, markkinointi jne.
6) mikä on koulutuksesi/kokemuksesi?
7) millaisia arvioita olet saanut asiakkailta? Onko sinulla nimetä tätä alueelta suosittelijaa?
8) mitä palkkioosi kuuluu?
9) tuleeko kuluja, jos kauppaa ei synny?

Jos kesämökkini olisi sijainnut Helsingissä, olisin vielä kysynyt, tunnetko menettelytavat, kun kysymyksessä on yhtiö, jonka yhtiöjärjestyksessä on lunastuspykälä?

Vääriä kysymyksiä ei olekaan, kun olet tekemässä elämäsi kenties tärkeintä kauppaa ja valintaa siitä, kuka saa asuntosi myynnissä auttaa. Ohjeeni kuitenkin on, että 2-3 välittäjän joukosta pitäisi sopiva toimija löytyä.

Asuntoesittelyetiketin a b c (ja d,e,f)

a) Ole avoin.

Avoin ja ystävällinen asenne huomataan. Salamyhkäisyys ei kannata. Kysy rohkeasti asuntoon ja yhtiöön liittyvistä asioista ja osoita kiinnostuksesi. Kerro myös itsestäsi ja tilanteestasi reilusti. Oletko kenties vasta kartoittamassa asuntoja ja asuinalueita. Entä onko sinulla päätöksentekovalmius, jos asunto miellyttää.

b) Kerro tilanteestasi

Kerro miksi juuri tämä asunto olisi sinulle sopiva koti. Onko työpaikkasi, harrastuksesi ja kenties lasten koulut lähistöllä vai sopiiko huoneiston pohjapiirros perheesi tarpeisiin täydellisesti.

c) Osoita maksukykysi.

Kerro välittäjälle tilanteesi. Kun olet ostamassa asuntoa, selvitä rahoitusasiat kuntoon ennen kuin tulet näytölle. Näin pystyt reagoimaan tarvittaessa nopeastikin mieleisen asunnon löydyttyä.

d) Suoruus kannattaa aina.

On hyvä kertoa välittäjälle tilanteesi rehellisesti. Vaikka et juuri tätä asuntoa haluaisikaan ostaa, on sinua helpompi palvella jatkossa, kun tilanteesi on kartoitettu perin juurin.

e) Ole täsmällinen

Ethän myöhästy asuntonäytöltä. Ajoissa olemalla osoitat arvostuksesi ja kiinnostuksesi asuntoa, sen omistajaa ja välittäjän aikaa kohtaan. Myös nopeus päätöksissä on tänä päivänä valttia.

f) Yleisesittely vai yksityisnäyttö.

Kun olet kartoittamassa alueita ja asuntoja, ei sunnuntaiesittelyä parempaa paikkaa ja tilaisuutta olekaan. Näytöillä voi paitsi tutustua asuntoihin myös ihan ”livenä” verrata välittäjiä. Kuka voisi olla sopiva toimija sinun omaa asuntoasi myymään.

Asunnon ostotarjous on sitova

Asunnon ostotarjous on sitova tarjous ostaa tietyn asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Tarjous on muutakin kuin hinta.

Asunnon ostotarjous on sitova tarjous ostaa tietyn asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Tarjous tulee tehdä kirjallisena. Jos ostaja tarjouksen voimassaoloaikana hyväksytyn tarjouksen jälkeen ei tee kauppaa, seuraa tästä korvausvelvollisuus. Menetys voi olla korkeintaan maksimikäsirahan (4% kauppahinnasta) suuruinen. Jos pienemmästä käsirahasta on sovittu, menettää ostaja koko käsirahan. Me emme koskaan peri lain sallimaa, 4% kauppahinnasta, suurempaa käsirahaa. Jos vakiokorvaus on seuraamukseksi sovittu, tulee myyjän periä vakiokorvaus ostajalta. Myyjän turvaksi käytämme pääsääntöisesti käsirahaa.

Ostajalle ei tule korvausvelvollisuutta, jos ostotarjous on tehty ehdollisena, eikä ehto ole täyttynyt. Esimerkiksi, jos ostaja ei saakaan pankista tarpeeksi suurta lainaa tai oma asunto ei mene kaupaksi tietyssä tarjouksessa määritellyssä ajassa. Ostaja voi perua kaupat ilman korvausvelvollisuutta myös, jos hänelle on annettu virheellistä tai puutteellista tietoa seikoista, jotka oleellisesti ovat vaikuttaneet ostajan ostopäätökseen.

Meidän tehtävämme välittäjänä asuntokaupoissa on ottaa vastaan ja välittää kaikki ostotarjoukset myyjälle. Joskus ensimmäinen ostotarjous ei johda kauppaan, vaan ostaja ja myyjä neuvottelevat tarjousten ja vastatarjousten avulla, kunnes molempia kauppaosapuolia tyydyttävä sopimus syntyy. Välitämme nämä tarjoukset ostajan ja myyjän välillä.
Myyjä on se, joka tekee päätöksen, hyväksyykö vai hylkääkö hän ostotarjouksen. Jos myyjä hyväksyy ostotarjouksen ehdollisesti, eli muuttaa tarjousta joltakin osin, on kyseessä hylätty ostotarjous ja myyjän lausuma on myyjän tekemä vastatarjous.

Monesti keskeisin neuvottelukohde kaupoissa on asunnon kauppahinta. Perinteisessä kauppamallissa ostajat tarjoavat joskus hieman pyyntihintaa vähemmän. Myyjä on aina se joka viime kädessä päättää, minkä ostotarjouksen hän hyväksyy ja kenen kanssa haluaa kauppaa tehdä.

”Kysytkö myyjältä myykö hän asunnon xx-eurolla?” Näin joskus ostajaehdokas meiltä kysyy. Vastaamme aina: ”Tarjous on muutakin kuin hinta. Tarjous on mm.: vapautumisaika, maksuehdot, hinta, käsirahan määrä, kaupantekopäivä jne. Kyllähän me toki kysymme syntyykö kauppa tietyllä hinnalla, kun ostajaehdokas tekee kirjallisen tarjouksen, jossa kaikki kaupanehdot on selkeästi kirjattu”.

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan, kun olet tekemässä elämäsi kenties suurinta kauppaa. Kun olet ostamassa tai myymässä asuntoa Helsingin kantakaupungissa, anna meidän auttaa. Keskustelu kanssamme ei maksa mitään, mutta saat varmasti hyvää tietoa siitä, mikä tilanne asuntomarkkinoilla juuri nyt on. Emme ole ihan koko Suomen välittäjiä, mutta kantakaupungin talot, korttelit, kujat ja asuntojen arvot, tunnemme kuin omat taskumme. (joskus jopa hieman paremminkin).

NINA KARVONEN
LKV, LVV
p. 045 873 5007
nina@annatoppinen.fi

OONA ILLMER
LKV, LVV
p. 040 750 2396
oona@annatoppinen.fi

ANNA TOPPINEN
LKV, LVV, yrittäjä, oik.kand.
p. 050 551 4115
anna@annatoppinen.fi

Hyvä koti – PAHEMPI MIELI

Halutuimpien asuntojen määrä on rajallinen ja kun sellainen ”asuntokarkki” tulee markkinoille, on ottajia monta. Ostajan täytyy olla valmis tekemään suuria ratkaisuja nopeasti. Muutaman pettymyksen ja ”läheltä piti” tilanteen jälkeen on asunnonetsijästä kouliintunut asunnonoston ammattilainen. Pankkiasiat on hoidettu, välittäjän kanssa on etukäteen tutustuttu yhtiön papereihin ja epäselvät asiat kysytty isännöitsijältä. Näytölle mieli päätöksentekomoodissa, eikä tilanne aiheuta stressiä. Vuonna 2021 on meillä ollut myynnissä kolme asuntoa, joiden suhteen voi todeta: Hyvä koti – PAHEMPI mieli.

Myyjä voi myydä vain yhdelle, joku jää aina hopealle ja kokee mielipahaa. Mielestäni meillä välittäjilläkin on tilanteessa moraalisia velvoitteita. Ainakin tarjota asuntoa ensin niille, jotka ovat omansa kauttamme myyneet, palvelustamme maksaneet ja odottavat OMAN VÄLITTÄJÄN auttavan heitä uuden kodin etsinnässä. Kun me myymme asunnon ja asiakas hakee uutta kotia, täyttyy sähköpostimme Oikotien linkeistä. ”Mitä tästä pidät, mitä mieltä yhtiöstä, mitä mieltä hinnasta”. Konsultoimme asiakkaitamme laajasti, jos vaikka olisi niin, ettei meidän tarjontaamme vapautumisjan puitteissa tulee asiakkaallemme sopivaa vaihtoehtoa.

Jokainen asunnonetsijä löytää oikean asunnon ja entisissä kilpailutilanteissa koetut pettymykset unohtuvat. Olenpa saanut todistaa sitäkin, kun uuden asunnon omistaja onnellisena huokaa .” onneksi emme saaneet sitä asuntoa josta viime viikolla teimme tarjouksen – tämä kun sopii meille niin paljon paremmin!”