Annan blogi

Business as unusual

Kuinka uudet liikkumisrajoitukset tulevat vaikuttamaan työhömme? Tässä arvioitamme.

• Välittäjän työ on elinkeinon harjoittamisena sallittua ja rajoitukset kohdistuvat enemmän asiakkaiden liikkumiseen. Voimme siis edelleen (tietenkin) olla asiakkaisiimme yhteydessä puhelimitse ja sähköpostilla. Oman tulkintani mukaan voimme myös sopia toimeksiantokäyntejä ja laatia sopimuksia. Olemme jo nyt, viimeisen vuoden aikana, usein toimineet niin, että huoneistossa tehdyn katselmuksen jälkeen (kuuluu välittäjän selonottovelvollisuuteen) laadimme ja allekirjoitamme sopimukset sähköisesti.

• Yleisesittelyitä emme voi pitää, koska yrityksemme toimii alueella, jota rajoitukset tulisivat koskemaan. Emme ole muutoinkaan viimeisen vuoden aikana pitäneet ”normaaleja” yleisesittelyjä, vaan tietyn aikaikkunan puitteissa sopineet asiakkaille mahdollisuuden tutustua asuntoon yksi asiakas kerrallaan.

• Yksityisesittelyjä on alustavan arvion mukaan edelleen mahdollista pitää, mikäli esittely on asiakkaan kannalta välttämätöntä. Asiakkaan tulee ehkä itse arvioida esittelyyn saapumisen (ja rajoitusalueella liikkumisen) välttämättömyys. Mikäli tällainen välttämätön esittely pidetään, voi paikalla olla kerrallaan yksi asiakas. Ehkä on myös niin, että asiakkaan on pystyttävä näyttämään toteen asiansa viranomaiselle esim. ajanvaraus sähköpostilla.

• Pankkiin saa mennä, se on jo nyt varmaa. Sovitut kaupat hoidamme myös rajoitusten voimassa ollessa.

• Muuttaminen lienee sallittua.

• Asunnonvaihto on välttämätön perustarve monista syistä. Jatkossakin terveys edellä menemme ja viranomaisohejita noudattaen toimimme vastuullisesti.

• Koronavuosi on ollut ennätysvilkas asunnonvaihdon kannalta. Uusi normaali on hyväksytty ja asiakkaat ovat ilolla ottaneet vastaan toimemme tänä erikoisena aikana.

• Seuraamme tiedotusvälineitä lain ja asetuksen voimaantulon ajankohdasta, ilmeisesti aikaisintaan pääsiäisenä.

• Pääsiäiseen saakka siis edelleen: ”Business as unususal”

Dinosauruksen verkko

Hui, millainen alan dinosaurus olenkaan. Kun tulin välittäjäksi ei meillä välittäjillä ollut käytössämme sähköpostia internetistä puhumattakaan. Itselläni oli asiakaskortisto, ihan kirjaimellisesti. Kortistossani oli punaiset kortit kuumille asiakkaille, keltaiset kortit lämpimille asiakkaille ja siniset kortit viileille asiakkaille. Kun uusi kohde tuli yrityksellemme myyntiin, alkoi hurja soittorumba. Ensin punaiset, sitten keltaiset ja lopuksi vielä soitin läpi siniset asiakkaat. Puhelin oli ainoa keino tavoittaa ostavat asiakkaat ennen kuin asunto meni sunnuntaiesittelyyn. Sunnuntaiesittely oli puolestaan forum myydä suurelle yleisölle kiinteistönvälityspalvelua. Esittelyyn valmistauduttiin huolella, sillä siellä kohdattiin niin asuntojen ostajat kuin nekin, jotka harkitsivat oman asuntonsa myyntiä. Kertoipa minullekin usea asiakas käyneensä näytöillä etsimässä välittää, jonka haluaisi kotiaan esittelmään. Sain joskus ihan hauskoja kommentteja asiakkailta, jotka esittelystäni minut olivat välittäjäkseen löytäneet. Välittäjä oli: herttainen???, topakka, hauska, itsevarma, kodikas, ystävällinen, mielenkiintoinen, liian ullanlinnalainen???, avulias, huumorintajuinen. Ehkä paras palaute oli se, kun asiakas sanoi valintansa perustuneen siihen, että ”näytöilläsi on aina hyvä fiilis”. 😉

Sähköpostin tulo helpotti työtämme kovasti ja internetin myötä muuttui toimintaympäristömme huikeasti. Tänä päivänä on yrityksessämme tapana laittaa asunnot nettiin kaikkien näkyville 48h sisällä siitä, kun meillä on kuvat ja myyntiä varten tarvittavat lakisääteiset asiakirjat.

Välittäjä voi laadukkaiden, mutta realististen kuvien ja hyvien tekstien kautta saavuttaa miltei kaikki asunnon ostoa harkitsevat asiakkaat ja antaa ihan kaikille tasapuolisesti mahdollisuuden löytää unelmiensa koti.

Välillä myyvät asiakkaat valitsevat välittäjän perusteilla ”kun sillä on verkosto” ja ”kun sillä ja sillä firmalla on ihan omat asiakkaansa”. Siis anteeksi kuinka? Onko todellakin niin, että kun sekä hinnan että sijainnin suhteen sopiva koti tulee myyntiin, niin asunnon etsijä ei osta sitä, jos välittäjä ei ole juuri tietty taho. Näin ainakin jotkut tuntuvat uskovan. Minä en usko. Joskus kuulee asiakkaan sanovan, että osti asunnon välittäjästä huolimatta. Palvelutilanne ei liene silloin ollut kaikilta osiltaan onnistunut 😉 😉

Hiljaisen myynnin kohteet ja arvokohteet ovat asia erikseen. Jos myyjänä on esim. julkisuuden henkilö, tietty suku tai jos asunnossa on asuttu kauan ja julkinen myynti tuntuu raskaalta, ei internetiä käytetä, vaan silloin asuntoa tarjotaan ns. kortistoasiakkaille. Kun olemme vuosikymmenet myynyt arvoasuntojakin, on meilläkin paljon asiakkaita, joille näitä hiljaisen myynnin kohteita voi tarjota. Lisäksi ainakin meillä on muutama taho, joilla on ihan oma verkostonsa. Soitto näille ja viidakkorumpu alkaa pärisemään.

Verkosto on verkossa ja niin alan ripeät Daavidit kuin jähmeät Goljatitkin voivat saada yhtä laajan ja laadukkaan näkyvyyden. Verraton renki, ei niin kelpo isäntä, on internet.
Netin lisäksi tarvitaan välittäjältä ketteryyttä, joustavuutta, asiantuntemusta ja hyvää palveluasennetta, jotta pärjää siinä viidakossa, joksi kiinteistönvälitysala on viime vuosina villiintynyt.

Verkosto on tänä päivänä verkossa, totean minä, alan dinosaurus, jolla ei ihan aina ole ollut nettiä apuna ostavia asiakkaita palveltaessa.

Sopimus olla pitää

Kiinteistönvälittäjä ei voi operoida ilman sopimusta. Pitää olla kirjallinen sopimus, joko myyntitoimeksiantosopimus (tehdään asunnon omistajan kanssa) tai ostotoimeksiantosopimus (jolloin sopimus tehdään ostajan kanssa).

Me välittäjät keräämme usein ostajien yhteystietoja ja otamme yhteyttä, kun sopiva kohde tulee myyntiin. Joskus välittäjä (Anna Toppinen Oy) operoi maantieteellisesti rajoitetulla alueella ja laittaa asunnot pääsääntöisesti nettiin kaikkien ulottuville. Nopeat syövät hitaat ja halutuimpien asuntojen myyntiajat lasketaan päivissä, joskus tunneissa.

Joskus myyjät eivät halua tehdä toimeksiantosopimusta vaan sanovat: ”ilmoita, jos sinulla on asiakas, joka etsii tämän kaltaista asuntoa”. Tottahan meillä aina on huima määrä asiakkaita, jotka hakevat vaikkapa 4h+k asuntoa Etu-Töölöstä. Välittäjä ei voi kuitenkaan toimia ilman sopimusta. Ennen kuin voimme asuntoa esitellä, pitää meillä siis olla kirjallinen sopimus – joko myyntitoimeksianto tai ostotoimeksianto. Olemme huomanneet, että asunnon myyntiä miettivien asunnon omistajien käsitys siitä, mitä ostotoimeksianto tarkoittaa, on hämmärtynyt.

Niin ei voi menetellä, että ilman mitään sopimusta esittelee asuntoa ja kun sopiva ostaja löytyy, ”raapaisee” ostotoimeksiannon.

Ostotoimeksiantosopimus on laadittava samassa muodossa kuin myyntitoimeksiantosopimus eli kirjallisesti tai sähköisesti siten, ettei sopimusehtoja voida yksipuolisesti muuttaa ja että ne säilyvät toimeksiantajan saatavilla. Ostotoimeksiannon tulee olla olemassa, ennen kuin välittäjä voi asuntoa esitellä.

Toimeksiantosopimuksen muotoa koskevat määräykset koskevat myös ostotoimeksiantosopimuksen jatkamista. Ostotoimeksiantosopimuksen pitää sisältää toimeksiantajan tiedot, haettavan kohteen tiedot (muun muassa kohteen sijainti ja muut ominaisuudet sekä mahdolliset toimeksiantajan erityistoiveet), kaupan ehtoihin liittyvät tiedot (muun muassa maksuaikataulu ja vapautuminen), välitysliikkeen tehtävät toimeksiantoon liittyen, välitysliikkeen oikeus palkkioon ja kulukorvaukseen eri tilanteissa ja sopimuksen voimassaoloaika.
Ostotoimeksiantosopimuksessa on sovittava, annetaanko välitysliikkeen tehtäväksi etsiä toimeksiantajalle ostettavaksi huoneisto/kiinteistö yksinoikeudella vai onko toimeksiantajalla rinnakkaisosto-oikeus.

Sopimuksessa on hyvä sopia myös siitä, miten toimeksiantajalle tarjottavia kohteita etsitään. Ostotoimeksiantosopimusta solmittaessa tulee huomioida koti- ja etämyyntisäännökset. Välitysliikkeen tulee huomioida myös rahanpesulain mukaiset velvoitteet koko toimeksiannon hoitamisen ajan (muun muassa asiakkaan tunteminen).
Tiedonantovelvollisuus toimeksiantajalle Välitysliikkeellä on välityslain 8 §:n perusteella tiedonantovelvollisuus toimeksiantajalle eli ostotoimeksiantosopimustilanteessa ostajalle. Kaikki sellaiset tiedot, jotka voivat vaikuttaa ostotoimeksiantosopimuksen tekemiseen, on annettava ennen sopimuksen tekoa. Tällaisia seikkoja ovat esimerkiksi selvitys varainsiirtoverotuksesta, hintatasosta, markkinatilanteesta sekä arvio kohteen etsintäajasta.

Byrokratiaa ja joustamattomuutta vaiko sitä, että toimitaan niin, että sekä ostajan että myyjän edut turvataan? Välitysala on säännelty ja sääntöjä: lakeja, asetuksia ja hyvää välitystapaa tulee noudattaa.

Annamme mielellämme lisätietoja siitä, kuinka asunnon myynti ja osto kauttamme onnistuu.

Tervetuloa turvallisille asuntokaupoille!

Perintöasunnot ja ASUNTOPULA

RATAKATU 27 Uniikki loft-asunto kaupungin sykkeessä. Myyntiaika alle viikon. Meitä oli x-kollega omistajalle suositellut! - SUURKIITOS!

HOLLANTILAISENTIE 1 Tiimimme tehomyyjä, LKV Nina Karvonen, myy myös arvoasunnot taidolla ja kohtuulliseen aikaan. HIENOA!

FREESENKATU 3 A Tämä huippupaikalla (niin talossa kuin alueellakin) ollut kaksio myytiin sukkelaan. NÄITÄ LISÄÄ!

UUDENMAANKATU 13 Koti korkealla hoidetussa yhtiössä. 4 tarjousta ja 50 yhteydenottoa - myyntiaika 1 vuorokausi. KYSYNTÄ YLITTÄÄ TARJONNAN!

ASUNTOPULA! ASUNTOPULA! Tammikuu 2021 on ollut, niin kuin nuoriso sanoisi, ”paras asuntojen myyntikuukausi ikinä”. Meitä ei pelasta asuntopulasta=pula myytävistä kohteista, edes ne lukuisat ”perintöasunnot”, jotka olemme tammikuussa myyneet.

”Perintöasuntoja” ovat kantakaupungin huoneistot, joita joku muu välittäjä on ensiksi pitänyt listoillaan onnistumatta löytämään ostajaa. Me perimme usein asuntoja muilta toimijoita ja toivotamme tietenkin näidenkin huoneistojen omistajat tervetulleiksi kokemaan ketterän tiimimme toimintaa.

”What you see is what you get” on mottomme. Kun olet myymässä asuntoa kantakaupungista, saat kaksi alueen asiantuntijaa asuntosi myyntiä hoitamaan. Lisäksi meillä on apuna Suomen paras kuvaaja Mikael, huippustailaaja Niina tiimeineen, Sakari auttamassa markkinoinnin suunnittelusssa, Tomppa kun tietotekniikka jumittaa, Petri kun pykälät eivät aukea, Adamsin Katja ja Tuomas mainonnassa ja tietysti huippuassari Oona toimistolla. Anna ja Nina saavat keskittyä siihen, mikä välittäjän työssä on se kaikkein tärkein: palvelemaan asiakkaita niin hyvin kuin vain taitavat!

Kiitos vilkkaan tammikuun, uhkaa Annan ahkeraa tiimiä asuntopula. Välittäjän asuntopula = pula myytävistä kohteista.

Myyntivarastomme on hupenemassa olemattomiin. Nyt meillä on aikaa ja energiaa tarttua uusiin haasteisiin.Uusia myyntitoimeksiantoja otetaan kernaasti vastaan. Jos harkitset asuntosi myyntiä, ota yhteyttä!

Konsultaatiomme on veloitukseton ja autamme Sinua yhteensä yli 40 vuoden kokemuksella asuntokaupasta kantakaupungissa. Saamme kiitosta ”kodikkaasta”, yksilöllisestä, asiantuntevasta palvelusta ja ehdottoman kilpailukyisestä hinnastamme.

Arvioimme asuntosi asiantuntevasti, ripeästi ja veloituksetta!

Aluetuntemuksemme takaa Sinunkin asunnollesi oikean hintatason ja kohtuullisen myyntiajan.

NINA KARVONEN
LKV, LVV
p. 045 873 5007
nina@annatoppinen.fi

ANNA TOPPINEN
LKV, LVV, yrittäjä, oik.kand.
p. 050 551 4115
anna@annatoppinen.fi

#kiinteistönvälitys#
#unelma-asunto#
#tiimiannatoppinen#
#asunnonmyynti#
#asuntokantakaupunki#

Terveen järjen käyttö ei ole meiltäkään kielletty!

Me välittäjät saamme säännöllisesti nettiportaalien kautta pyyntöjä toimittaa tietoja taloyhtiöstä ja myös pyyntöjä toimittaa isännöitsijäntodistus myytävänä olevasta kohteesta. 2018 astui voimaan EU:n yleinen tietosuoja-asetus. Henkilötietoja ovat kaikki ne tiedot, joista voidaan suoraan tai epäsuorasti johtaa tunnistettavissa oleva luonnollinen henkilö. Henkilötietoja ovat käytännössä muun muassa henkilön nimi eli myös omistajatiedot isännöitsijäntodistuksessa. Tietosuoja-asetus ei tuonut mukanaan suuria muutoksia jo vallitseviin käytäntöihin. Jouduimme kuitenkin ihmettelemään, mitä tietoja ja asiakirjoja asiakkaille voidaan ennen tarjouksen tekoa antaa. Pitääkö todistuksista peittää jotain tietoja? Erityisesti kohteesta kiinnostuneiden oikeus isännöitsijäntodistuksen saamiseen herättää edelleen hämmennystä ja kysymyksiä.

Hyvän välitystavan mukaan ei isännöitsijäntodistusta saa automaattisesti antaa kaikille sitä haluaville, vaan todistus annetaan ja tuleekin antaa niille asiakkaille, jotka harkitsevat tarjouksen tekemistä. AVI on antanut saman kaltaisen ohjeistuksen koskien isännöitsijäntodistuksen lähettämistä sähköpostilla.

Kaikilla asiakkailla ei siis ole automaattisesti oikeutta saada isännöitsijäntodistusta nähtäväkseen. Me välittäjät voimme kokemuksemme ja harkintamme mukaan päättää, kenelle luovutamme todistuksen. Asunto-osakkeen omistajalla on luonnollisesti oikeus päättää, kuinka laajalle ja ”helposti” isännöitsijäntodistusta jaetaan. Joskus omistaja ohjeistaa meitä olemaan erityisen harkitsevia mitä isännöitsijäntodistuksen luovuttamiseen tulee.

Välitysliikkeen on annettava ostajalle ennen kaupasta päättämistä välityslain 10 §:ssä säädetyt asiakirjat ja muu selvitys. Yksi näistä 10 §:ssä mainituista selvityksistä on selvitys osakkeiden omistusoikeudesta. Isännöitsijäntodistus, josta käy ilmi omistajatiedot, pitää siis esittää ennen tarjouksen tekemistä. Lähes kaikki muut olennaiset kohdetta koskevat tiedot käyvät ilmi jo kohteen esitteestä ja nämä tiedot perustuvat isännöitsijäntodistukseen.

Välitysliike on vastuussa siitä, että esitteen tiedot ovat oikeat. Isännöitsijäntodistuksen saaminen ei näin ollen edes tarjoa merkittävää lisätietoa kohteesta kiinnostuneille. Lähes ainoa isännöitsijäntodistuksesta ilmenevä merkityksellinen tieto, jota ei ole esitteessä ja joka on esitettävä ennen tarjouksen tekemistä, on osakeluetteloon merkityn omistajan tiedot ja merkinnän päivämäärä.

Joskus välittäjä toimittavat todistuksia, joissa omistajan tiedot on peitetty. Ohjeistus välitysliikkeille on, että minkään asiakirjan tietoja ei tule peittää miltään osin välittäjän toimesta.
Harkinta, asetukset, hyvä välitystapa ja AVI:n ohjeistus ohjaa toimitamme.

Sitä paitsi: terveen järjen käyttö ei meiltä välittäjiltäkään ole kielletty. 😉