Annan blogi

Lämmintä juhannusta ja upeaa asuntokesää!

Kesälomakausi on ovella ja vaikka itse olenkin työssä koko kesän, suuntaa moni asiakkaistani kesällä pois kotoa pidemmäksi aikaa. Ohessa muutama vinkki asioista, jotka on hyvä muistaa, ennen kuin suuntaat kesälaitumille!

a) sammuta sähkölaitteiden virrat. Sähköä säästyy ja tulipalon vaara vähenee
b) sulje hanat (sekä astianpesukoneen että pyykinpesukoneen)
c) jätä väliovi auki, jotta posti mahtuu. Käännä lehdet loma-asunnolle, jos olet pidemmän aikaa poissa vakioasunnoltasi
d) ulko-ovi on hyvä laittaa takalukkoon. Varmista myös ennen lomaa, että huoltomiehellä on avain asuntoosi ja myös turvalukon avain
e) tarkista kotivakuutuksen voimassaolo
f) tarkista kylmälaitteiden kunto ja jos haluat tämän kesän sadon talteen – sulata ja puhdista pakastin ennen satokautta
g) tarkista, että kaikki ovet ja ikkunat on huolellisesti suljettu
h) siirrä ulkoiluvälineet, kuten polkupyörät, lukolliseen varastoon tai vaikkapa turvaan omalle parvekkeelle

Erinomaista asuntokesää 2020 ja hyvää juhannusta kaikille!

Asuntokaupan ”uusi-normaali” ei niin uusi sittenkään!

Suomi aukeaa ja pikkuhiljaa aukeavat myös myytävien asuntojen ovet.

Mitä on ”uusi normaali” asuntokaupassa? Viime aikoina ovat välittäjien avuksi tulleet digitaalisen asuntokaupan välineet. On DIAS-sähköinen asuntokauppa ja digi-esittelytkin. Verrattomia apuvälineitä, jotka eivät kuitenkaan poista tai korvaa välittäjän ja asiakkaan jalkautumista kohteen tarkastamiseen, esittelyyn ja kaupantekoon. DIAS soveltuu vain käteiskauppoihin ja kun esimerkiksi Helsingin kantakaupungissa on valtava määrä yhtiöitä, joiden yhtiöjärjestyksessä on lunastuspykälä, ei DIAS-järjestemää voi niissä käyttää. Digiesittely taas ei poista ostajan velvollisuutta tutustua kohteeseen paikan päällä.

Ostajan selonottovelvollisuudesta säädetään asuntokauppalain 6 luvun 12 pykälässä
”Ostaja ei saa virheenä vedota seikkaan, josta hänen täytyy olettaa tienneen kauppaa tehtäessä.
Jos ostaja on ennen kaupantekoa tarkastanut asunnon tai ilman hyväksyttävää syytä jättänyt käyttämättä myyjän tarjoaman tilaisuuden asunnon tarkastamiseen, hän ei saa virheenä vedota seikkaan, joka hänen olisi pitänyt havaita tarkastuksessa.”

Kiinteistönvälittäjän on puolestaan suoritettava välitystehtävä ammattitaitoisesti, huolellisesti ja hyvää välitystapaa noudattaen sekä ottaen huomioon sekä myyjän että ostajan edut. Lain mukaan kiinteistönvälittäjän on välityskohdetta tarjotessaan annettava ostajaehdokkaille kaikki ne tiedot, joiden välittäjä tietää tai hänen pitäisi tietää vaikuttavan kaupasta päättämiseen. Jos välittäjällä on aihetta epäillä, että sen saamat tiedot ovat virheellisiä tai puutteellisia, on hänen varmistuttava tiedon oikeellisuudesta ja oikaistava mahdollinen virheellinen tai puutteellinen tieto. Jos tiedon oikeellisuuden varmistaminen ei ole mahdollista ilman kohtuutonta vaivaa, välittäjän on ilmoitettava ostajaehdokkaalle, ettei tietoa ole voitu tarkistaa.

Kiinteistönvälittäjä ei voi suorittaa välitystehtävää eikä tarjota asuntoa ostettavaksi ilman, että on hän huolellisesti tarkastanut kohteen paikan päällä. Pelkät myyjän antamat tiedot ja niiden ylöskirjaaminen ei riitä. Tässä kohtaa on AVI joutunut puuttumaan sellaisen välittäjän toimintaan, joka ei käynyt paikan päällä asunnossa ja ilmoitti kuitenkin olevansa kiinteistönvälittäjä.

Asuntokaupan ”uusi normaali” ei sitten niin uusi olekaan. Kiinteistönvälittäjän tulee edelleen tutustua kaupan kohteeseen huolellisesti ja ostajan on hyvä käydä paikan päällä. Yksittäisesittelyistä on ennenkin syntynyt 96% asuntokaupoista ja vain 4% on myyty yleisnäytöiltä. Siinäkään ”uusi normaali” ei poikkea vanhasta.

Kesä on aina asuntokaupan kulta-aikaa! Monet ovat tänä keväänä lykänneet myyntipäätöstään Koronan asettamien haasteiden vuoksi ja vain asumattomien asuntojen esittelyt on voitu hoitaa vaivattomasti ja turvallisesti. Mielenkiintoista on ollut, että niin monet asiakkaat ovat juuri tänä kevväänä huomanneet asuvansa epäsopivassa asunnossa. Eräskin tuttu asiakas nauroi, että kun lapset olivat kotona ja vanhemmatkin tekivät töitä kotona, kristallisoitui asunnonvaihtotarve. (olihan sitä toki jo pari vuotta pähkäilty) 😉

Uuden tiedon valossa on nyt hyvä hetki laittaa asunto myyntiin. Tämä varsinkin, jos olet kesällä pidemmän aikaa poissa, tai jos asunnossa ei muutoin oleskella vakituisesti. Patoununutta kysyntää riittää varsinkin niiden asuntojen osalta, joiden hinta on heti myynnin alussa maltettu laittaa ”oikealle hehtaarille”. Nousevilla markkinoilla saattoi asunnon hinnoitella yläkanttiin, nouseva markkina kun kyllä korjasi hinnan ajan myötä kohdalleen. Hintojen nousu näyttää taittuneen ja nyt onkin oikea ja realistinen hinnoittelu arvossaan. Pyydä alueen asintuntija apuun, kun haluat taata asunnollesi oikean hintatason ja kohtuullisen myyntiajan.

Ostamassa tai myymässä asuntoa – autan Sinua yli 20 vuoden kokemuksella.

Ota yhteyttä – Annan asuntokauppa on auki ihan koko kesän 2020!

Anna Toppinen
050 551 4115
anna@annatoppinen.fi

Asuntokauppa ei ole pysähtynyt koronaviruksen vuoksi – on asioita, jotka tulee huomioida

Yrityksessämme noudatetaan viranomaismääräyksiä tarkasti ja uudet suojelutoimet vaikuttavat kaikkeen toimintaamme. Toivomme myyjiltä ja ostajilta ymmärrystä oman asuntokauppansa toteuttamisessa. Välittäjämme ja assistenttimme ovat tavoitettavissa sähköpostitse ja puhelimitse.

Teemme kaikkemme, että kaupat saadaan järjestettyä vallitsevissa poikkeusolosuhteissa. Olemme hyvin varustautuneita sähköisillä työkaluilla ja voimme toteuttaa suuren osan asunnonvaihtoprosessista etätyökaluilla. Rajoitamme ja siirrämme yleisnäyttöjä välttääksemme
koronaviruksen leviämistä.

Käytännössä ostajan on kuitenkin syytä tutustua kaupan kohteeseen paikan päällä ennen ostotarjouksen tekemistä, tämän järjestämme pääosin yksityisnäyttöjä järjestämällä. Yksityisesittelyt toteutetaan viranomaisten määräyksiä ja varovaisuutta noudattaen. Käsihygieniaan kiinnitämme erityistä huomiota.

Emme juuri nyt esittele/aloita myyntiä asutuissa kodeissa. Kiitollisena ovat asiakkaamme ottaneet vastaan suosituksemme lykätä asuttujen huoneistojen esittelyjä. Seuraamme tilannetta ja kun uusin tieto kertoo viruksen leviävän hengitysilmankin kautta ja viihtyvän kodin pinnoilla jopa useita päiviä, olemme päätyneet tällaiseen ratkaisuun.

Tyhjät asunnot tai ne, joissa ei asuta, ovat asia erikseen. Näissä järjestämme yksittäisesittelyjä.

Pyydämme teitä huomioimaan seuraavat asiat asuntoesittelyyn tullessa:

• Ethän tule asuntoesittelyyn sairaana.
• Huolehdithan käsihygieniastasi. Jos käsienpesu vedellä ja nestesaippualla ei ole mahdollista, käytäthän alkoholipitoista käsihuuhdetta.
• Jos yskittää, yskithän nenäliinaan tai hihaasi. Älä yski kämmeneesi.
• Suu-nenäsuojuksen käyttö ei ole tarpeellista.

Ostotarjousten ja kauppakirjojen ehdoissa on nyt syytä varautua siihen mahdollisuuteen, että kaupantekotilaisuutta joudutaan siirtämään, tai että myyjä ei pystykään luovuttamaan asunnon hallintaa sovitusti johtuen esim. viranomaisen määräämästä karanteenista. Näihin varaudumme asianmukaisin klausuulein ostotarjousta tehdessä ja kauppakirjaa valmistellessa.

Parempi hinta, turvallisempi asuntokauppa, lyhyempi myyntiaika – yhtälö mahdoton?

Messeniuksenkatu 11 - tästäkin talosta saimme myyntiin eli "perimme myyntiin " huoneiston, joka oli ollut muualla myynnissä väärän hintaan.

Säästöpankinranta 10 - perimme toiselta välittäjältä myyntiin asunnon ja kappas vain - MYYTY pyydettyyn hintaan.

Topeliuksenkatu 17 - ihana koti tuli meille myyntiin, kun suuri ketju ei saanut kauppaa aikaan.

Topeliuksenkatu 7 - tästä talosta myimme asunnon, kun se ensin oli ollut kauan myynissä muualla väärään hintaan.

Parempi hinta, turvallisempi asuntokauppa, lyhyempi myyntiaika.
Kuinka Tiimi Anna Toppinen saa tämän yhtälön toimimaan?

1) Oikea hinnoittelu on a ja o. Toimimme alueella, jonka tunnemme kuin omat taskumme. Uskallamme sanoa EI, jos asiakas haluaa pyytää asunnostaan ”järjetöntä” hintaa. Kun asunnon arvo on alle 400.000€, emme lähde pyytämään yli 500.000€. Toki tiedämme, että tulee välittäjä, joka lupaa lähteä tarjoamaan asuntoa yli 500.000€ hinnalla. Asunto pyörii ylihintaisena markkinoilla ja ostajat alkavat oikeutetusti miettiä mikä asunnossa on vikana. Ei asunnossa vikaa ole – vika on hinnassa. Paras lopputulos saadaan, kun asunto hinnoitellaan ”oikealle hehtaarille”. Rehellisesti tunnustan, että joskus käy niin, että tunne voittaa järjen ja kun itse ihastuu asuntoon liikaa, voi hinnoittelussa tulla meillekin ylilyöntejä. Kun tällainen sattuu, niin kyllä muistaa pitkään, että kaikkien edun mukaista: myyjän, ostajan ja välittäjän on ottaa hinnoittelussa järki käteen – meillä kun on kyllä tieto ja taito hinnoitelle asunto oikein. Tinkiminen voi olla prosentteja, ei kymmeniä prosentteja. Euroissa hinnasta voidaan tinkiä tuhansia tai joskus kymmeniä tuhansia (kun on todella arvokkaasta kohteesta kysymys) EI koskaan satoja tuhansia.

2) Olemme ylpeitä osaamisestamme ja sen myötä meillä on uskallus tunnustaa, että emme tiedä, silloin, kun emme jotain asiaa tiedä. Vaikka meillä kaikilla on alan tutkinnot plakkarissa ja vuosikymmenten kokemus asuntokaupasta Helsingin kantakaupungissa, tulee välillä, voin tunnustaa, joka kuukausi vastaan tilanteita, joissa käytämme alan huippuosaajaa neuvonantajana.
Toimimme usein myös ”neuvontapisteenä” kun asiakas on tekemässä kauppaa kokemattoman, liian kiireisen tai osaamattoman välittäjän kanssa. Kun lupaamme ilmaisen arvion asunnosta, ovat neuvommekin ilmaisia. (joskus tämä hieman harmittaa – varsinkin, jos me olemme asunnon arvioineet ja asiakas on sitten päätynyt käyttämään toista taitamatonta tahoa asuntonsa myynnissä).

3) Suositukset ja vanhat tutut asiakkaat ovat toimeksiantojemme suurin lähde. Kolmantena taitavat tulla ns. PERINTÖASUNNOT. Kutsumme leikkimielellä perintöasunnoiksi kohteita, jotka tulevat meille myyntiin sen jälkeen, kun joku suuri ketju tai muutoin vain toinen liian työllistetty välittäjä on ensin yrittänyt myydä ”paukuttaa” asuntoa väärällä hinnalla. Perinnöksi saamme myös asuntoja, joiden myyntiin ei aiemmalla välittäjällä ole ollut aikaa panostaa. Kauhulla katselemme puolen tunnin esittelyjä ja välittäjän 10 minuutin siirtymäaikoja kohteesta toiseen. Kun asiakas on elämänsä suurimman yksittäisen päätöksen äärellä, ei meillä välittäjänä saa olla kiire. Näyttömme ovat aina vähintään tunnin mittaisia. Ensiesittelyt ovat meillä usein jopa kahden tunnin mittaisia. Asiakkailla saa olla kiire – meillä ei. 99% meillä myytävänä olevista asunnoista päätyy kauppaan ja myyntiaikamme ovat markkinoiden lyhimmät.
Emme kahmi myytävää väärillä lupauksilla ja myynnissä on vain sellainen määrä asuntoja, että voimme tarjota sitä yksilöllistä ja asiantuntevaa palvelua, josta meidät tunnetaan.

Oletko myymässä asuntoa Helsingin kantakaupungissa? Ota avuksesi ketterä, kantakaupungin asuntokauppaan erikoistunut tiimimme. Äläkä sure, jos asuntosi ei ole muualla mennyt kaupaksi, otamme sinut avosylin asiakkaaksi. Meillä on kokemusta muilta meille myyntiin tulleista kohteista – ja ainahan me ne olemme myyneet! Ihanaa palautetta on erään tyytväisen asiakkaan sanat: ”Olette olleet korjaava kokemus mitä välittäjiin tulee”;)

Aluetuntemusta, ammattitaitoa, nöyrää palveluasennetta ja välittämistä suurella sydämellä – tämä on Tiimi Anna Toppinen.

NINA KARVONEN
LKV, LVV, Tehomyyjä
p. 045 873 5007
nina@annatoppinen.fi

ANNA TOPPINEN
LKV, LVV, yrittäjä, oik.kand.
p. 050 551 4115
anna@annatoppinen.fi

Niin maailma muuttuu Annaseni

Huhut printtimedian kuolemasta taitavat olla ennenaikaisia. Me ainakin uskomme, että monet haluavat vielä "hypistellä" sanomalehtiä. Ilmoituksemme 09.02.2020 ilmestyvässä paikallislehdessä.

Toimintaympäristömme muuttuu niin ripeästi,  että se mikä eilen oli uusinta uutta, on jo huomenna menneen talven lumia.

Kuinka kiinteistönvälitysala  on muuttunut niiden yli 20 vuoden aikana, jotka olen toiminut välittäjänä? Jos pitää vastata yhdellä sanalla: valtavasti.

Kun aloittelin ”välittäjän uraani” kännykät ja läppärit vasta tekivät tuloaan jokaisen asunnonmyyjän työkaluina. Nykyasiakkaat arvostavat hyviä verkkopalveluja, joissa on korkealaatuiset kuvat, videot ja ajantasainen tieto. Taattu toimivuus eri laitteilla on asiakkaille itsestäänselvä vaatimus.  Vaikuttaisi miltei siltä, että teknologia olisi tunkemassa ihmisen tilalle.  Jotkut povaavatkin, että tulevaisuuden asuntoesittelyt tapahtuvat virtuaalisesti tai niin jopa niin, että välittäjä on virtuaalinen hahmo, joka ohjaa asiakkaan esiteltävän asunnon läpi.

Vaikka teknologian kehitys on ollut huima ja sen apu asuntojen esittelyssä on kiistaton uskon, että henkilökohtainen palvelu, aluetuntemus, ammattitaito, (ammattiylpeyskin), sosiaalisen median hyödyntäminen ja ahkeruus ovat edelleen menestyvän välittäjän tärkeimmät ominaisuudet. Kun jokainen itseään ja asiakkaitaan kunnioittava toimija ottaa helposti käyttöönsä modernin teknologian, tapahtuu valinta välittäjien persoonallisten ominaisuuksien perusteella. Tällä tarkoitan valintaa siitä välittäjästä, jonka kanssa myyntitoimeksianto tehdään. Kiinteistönvälittäjä myy  kiinteistönvälityspalvelua. Palvelun myynnistä asunnon kaupantekotilaisuuteen on aina kuljettava jonkin moinen matka. Vaikka asunnon esittelyssä  teknologia on oiva apu, ei  kukaan varmaakaan tee myyntitoimeksiantoa verkossa, ilman että välittäjä on tutustunut asuntoon ja omistaja välittäjään. Välittäjän kokemuksella ja aluetuntemuksella tulee olemaan tulevaisuudessa entistä suurempi merkitys. Em. kaksi asiaa ovat asunnon hinnoittelussa  myyjän kannalta ensiarvoisen tärkeitä, eikä niitä voi mikään teknologia (ainakaa vielä tänään) korvata.

Alan tulevaisuuden näen Daavidin voittona Goljatista. Uskon, että pienet ammattilaisista koostuvat ja henkilökohtaista palvelua tarjoavat yksiköt yleistyvät ja nappaavat markkinoita. Mihin enää tarvitaan suuria toimistoja, joissa välittäjän persoona häivytetään brändin taakse?

Aikaa ja teknologian kehitystä tulee seurata ja ainakin minut se pitää virkeänä.

Nummisuutareita mukaellen: Niin maailma muuttuu Annaseni. Ja KYLLÄ , aion olla mukana muutoksen pyörteissä. Mitä uutta vuonna 2020? Se jää nähtäväksi ja sen  minä katson muiden mukana!